Főoldal Városok, látnivalók Lehetetlenből valóság: 20 érdekesség a Golden Gate hídról

Lehetetlenből valóság: 20 érdekesség a Golden Gate hídról

4145
Golden Gate híd távolról

A világ egyik leghíresebb építménye, San Francisco jelképe a Golden Gate híd. De miért vörös, ha Aranykapu a neve, hogy lehet, hogy egy görög-matek szakos tanár készítette el a tervet és miért diétáztak az építőmunkások? Összegyűjtöttünk néhány érdekességet a turisták egyik kedvenc látnivalójáról, a Golden Gate hídról.

  • Nevét a San Francisco-i öböl bejáratáról kapta, a Csendes Óceánt a San Francisco öböllel összekötő szorost hívják ugyanis Golden Gate-nek, vagyis Aranykapunak.
  • Korábban csak hajóval és komppal lehetett átkelni a szoroson, ami 20-25 percbe is beletelt, ez pár percre csökkent a híd megépítésével.
  • Sokáig úgy gondolták a mérnökök, hogy lehetetlen hidat építeni a 2042 méter hosszú tengerszoros felett. Aggodalomra adott okot az, hogy rendkívül erős dagály idején örvénylik a tengervíz, és a szoros közepén a 150 m mélységet is eléri, valamint az, hogy nagyon gyakori itt a köd és a viharos erejű szél.
  • Már 1916-ban felmerült a hídépítés gondolata, de nagyon sokba, kb. 100 millió dollárba került volna, ezért nem indult el az építkezés, és olcsóbb megoldást akartak találni. Joseph Strauss volt az, aki kidolgozta végül az alaptervet. Diplomamunkája egy, a Bering-szoroson átívelő 89 m-es vasúti híd volt, és bár az csak papíron létezett, ő pedig korábban csak felvonóhidak építésével foglalkozott, sikerült egy olyan monumentális, de stabil hidat terveznie, ami ráadásul az eredeti árnál jóval olcsóbban is kivitelezhető volt.
  • Bár Strauss mindent megtett, hogy csak az ő nevéhez kötődjön a híd építése, valójában több mérnök teljesen új tervei alapján készült el a híd, de őket Strauss sem anyagilag, sem szakmailag nem becsülte meg, így csak évekkel később ismerték el a munkájukat. Így járt a projekt fő felelőse, Charles Alton Ellis is, aki eredetileg görög-matematika szakos egyetemi tanár volt, majd a szerkezettervezés szakértőjeként csatlakozott a Golden Gate mérnöki csapatához. Éveken keresztül fáradhatatlanul dolgozott a terveken, melyekhez Strauss már nem is nagyon tudott hozzászólni. Nem sokkal az építkezés kezdete előtt váratlanul kirúgta őt Strauss, és bár addigra már szenvedélyévé vált a híd, ezért ezután is évekig ingyen dolgozott, számításokat végzett és pontosította a terveket, a híd elkészültekor, sőt egészen 1949-es haláláig senki nem ismerte el a munkáját.

Virágok és a Golden Gate híd

  • Az első tervtől számítva 9 évbe telt, míg a kész terv, minden engedély és a szükséges pénz (35 millió dollár) is rendelkezésre állt, de maga az építkezés már csak négy évig tartott. 1937-ben adták át, akkor a világ leghosszabb és legmagasabb függőhídjának számított, ma már van ennél hosszabb is.
  • A hídépítés vezetője, Joseph Strauss a déli hídfő alapozásánál egy téglát helyezett el, amely egykori alma materéből, a Cincinnati Egyetem egyik lebontott épületéből származott.
  • Nagy újdonság volt az építkezés során a mozgatható védőháló, ilyet korábban nem használtak hídépítkezéseken. Állítólag 19 építőmunkás ennek a hálónak köszönheti az életét. Strauss nagy figyelmet szentelt a munkások védelmének: speciális szemüveget és napvédő krémet kellett használniuk, hogy védje őket a széltől és a naptól, és még speciális diétát is kellett követniük, ami Strauss szerint megelőzte az ájulásokat, szédülést.
  • A híd fantasztikus mérnöki munka eredménye. Úgy tervezték meg, hogy 160 km/óra sebességű szelet is elbírjon. Déli pillére 30 m mélyen áll a tengerfenéken, és minden pillér 44.000 tonnás acéltornyot tart.
  • 2,7 km hosszú, és ezzel a Golden Gate a világ harmadik leghosszabb (egynyílású) hídja. 27,43 méter széles, hat sávban közlekedhetnek rajta az autók, és van egy sáv bringásoknak és gyalogosoknak is.
  • Két, egyenként 2442 méteres zsinórja több mint 1 méter vastag és 128.744 méternyi acélhuzalból áll, ami háromszor körbeérné a földet az egyenlítő mentén.
  • A szokásos szürke és ezüst helyett eredetileg feketére akarták festeni citromsárga csíkokkal, hogy jól lássák a hajók akkor is, ha nagy a köd az öbölben (ami igen gyakori), de végül ezt a vöröses színt (hivatalosan nemzetközi narancssárga a szín neve) választották, mert jobban illett a tájhoz.
  • 27 év után erősen megkopott az eredeti festése, ezért 1965 óta rendszeresen festeni kell. Ilyenkor 35-40 festő dolgozik rajta egyszerre.
  • Több földrengést is túlélt a híd, köztük az 1989-es, megsemmisítő erejű, 7,1-es fokozatú rengést is.
  • Csak háromszor kellett lezárni, mindhárom esetben a viharos erejű, 110-120 km/h-s szél miatt.

Autók és gyalogosok a hídon

  • Naponta 100-120.000 jármű halad át rajta, ez évente összesen közel 40 milliós forgalmat jelent.
  • A hídon hídpénzt szednek, a dél felé, tehát San Franciscoba tartó autósoknak 5-8 dollárt kell fizetni az átkelésért.
  • Végig is lehet sétálni a hídon. Fantasztikus a panoráma San Francisco városára és az Alcatraz szigetére.
  • A híd több filmben is felbukkant már: a Piszkos Harry, a Star Trek több filmjében, a Halálvágta című James Bond filmben, a Sziklában is.
  • 1987-ben, a Golden Gate híd 50. születésnapján kb. 50.000 látogatóra számítottak, ehhez képest végül 800.000 ember gyűlt össze a jeles napra, ami igencsak megterhelte a hidat – de még így is biztonságos volt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Szállást keres? Partnerünk kínálatában világszerte több ezer szállás között lehet válogatni, és több szempont szerint lehet szűrni, így biztos, hogy végül a számunkra legjobb szállást a legjobb áron foglalhatjuk le. Próbálja ki!

Booking.com