Főoldal Hasznos tanácsok Járattörlés, repülő késés? – ennyi a kártérítés

Járattörlés, repülő késés? – ennyi a kártérítés

4853
Járatkésés repülőtéren

Repülő késés, járattörlés és túlfoglalás esetén is járhat kártérítés. Az utasok védelmét, kártalanítását a légiutasjogok biztosítják. Fontos, hogy ezek a jogok egyaránt vonatkoznak a hagyományos és a fapados légitársaságokkal utazókra. Az alábbi esetekben alkalmazhatók az uniós légiutasjogok:

  • Az EU plusz Izland, Norvégia és Svájc területén belüli utazások esetében.
  • Az EU plusz Izland, Norvégia és Svájc területéről induló, de az Európai Unión kívüli repülőtérre érkező járatok esetében.
  • Az EU plusz Izland, Norvégia vagy Svájc területére érkezik egy Unión kívüli repülőtérről, és a járatot európai uniós légitársaság üzemelteti.

Tehát tulajdonképpen minden olyan esetben véd minket az uniós légiutasjog, amikor az EU területéről száll fel a repülőgépünk, függetlenül attól, hogy a légitársaság az Unióban bejegyzett vagy sem. Viszont ha az Unió területén kívülről érkezik a gépünk az Unió területére, akor csak abban az esetben, ha a légitársaság az EU-ban van bejegyezve. Azaz, ha például a KLM járatával érkezünk San Franciscóból Amszterdamba, akkor véd minket az EU-s légiutasjog, ha viszont az egyesült államokbeli bejegyzésű Delta Air Lines járatán érkezünk, akkor nem.

Repülő késés kártérítés

Amennyiben több mint 3 óra késéssel érkezik meg a gépünk az úti célba, akkor az alábbi kártérítésre lehetünk jogosultak járatkésés esetén az útvonal hosszától függően:

  • 250 EUR – 1500 km vagy kisebb távolság esetén
  • 400 EUR – több mint 1500 km távolság esetén az EU-n belül, és minden egyéb járat esetében, ahol a távolság 1500 és 3500 km között van
  • 600 EUR – 3500 km-nél nagyobb távolság esetén

Nem jár kártérítés akkor, ha a járatkésés rendkívüli körülmények miatt következett be. Ilyen lehet például a kedvezőtlen időjárás, egyes sztrájkok vagy biztonsági kockázatok. Viszont a műszaki problémákból adódó késések többnyire nem számítanak rendkívüli eseménynek. Annak bizonyítása, hogy a késésre valóban rendkívüli körülmények miatt került sor, a légitársaság feladata.

Ha már az indulás is késve történik, akkor a repülő késésének mértékétől függően a légitársaságnak további segítséget kell nyújtania. Távolságtól függően 2-4 órát meghaladó késés esetén ételt és italt kötelező biztosítania (általában a repülőtéren beváltható vouchert osztanak ki az utasok között), illetve két telefonhívást díjmentesen, de ha a repülő csak a következő nap tud elindulni, akkor szállást, valamint a reptér és a szállás közötti transzfert is a légitársaságnak kell állnia. Sőt, ha a járat a menetrendhez képes legalább 5 órás késéssel indulna, akkor választhatunk: vagy a jegy árának akár teljes visszatérítését kérhetjük, vagy pedig az indulási pontunkra történő visszaszállítást (átszállásos út esetén).

Járattörlés kártérítés

Járattörlés esetén akkor jár kártérítés, ha a légitársaság kevesebb mint 14 nappal az utazás megkezdése előtt jelezte a járattörlést. De járattörlésnek minősül az is, ha az eredetileg lefoglalt járatot nem indítja el a légitársaság, és egy másik járattal szállít el minket. Vagy ha elindul ugyan a járat, de vissza kell fordulnia, és az utat egy másik járaton tudjuk csak folytatni. Az is törölt járatnak minősül, ha az eredeti foglalásban szereplő repülőtér helyett egy másik régiót kiszolgáló repülőtéren száll le a gépünk. Ezekben az esetekben is a távolság nagyságától függ a kártérítés mértéke:

  • 250 EUR – 1500 km vagy kisebb távolság esetén
  • 400 EUR – több mint 1500 km távolság esetén az EU-n belül, és minden egyéb járat esetében, ahol a távolság 1500 és 3500 km között van
  • 600 EUR – 3500 km-nél nagyobb távolság esetén

A kártérítés mellett a légitársaság felajánlja választási lehetőségként, hogy visszafizeti a repülőjegy árát, vagy az indulási pontra történő visszaszállítást (átszállásos út esetén), vagy a repülőjegy átfoglalását egy nekünk megfelelő másik időpontra. Továbbá, ha hosszabb időt kell eltöltenünk a repülőtéren, netán a közelben kell éjszakáznunk, akkor a késésnél fentebb említett étel-ital, szállás, transzfer árát is a légitársaságnak kell állnia.

Nem jár kártérítés akkor, ha a légitársaság legalább két héttel az utazás előtt küldött tájékoztatást a törölt járattal kapcsolatban, illetve akkor sem, ha az indulás előtti két hétben törli ugyan a járatot, de az eredeti foglalás időpontjaihoz nagyon hasonló időpontban történő szállítást tud felajánlani. Akkor sem jár kártérítés ha a járattörlés rendkívüli körülmények miatt következett be. Ilyen lehet például a már fentebb említett kedvezőtlen időjárás, egyes sztrájkok vagy biztonsági kockázatok. Viszont a műszaki problémákból, karbantartási gondokból adódó törlések nagy része nem számít rendkívüli körülménynek.

Túlfoglalás kártérítés

Akkor fordul elő túlfoglalás, ha a légitársaság több jegyet adott el egy járatra, mint amennyi hely van a repülőgépen. Ilyen esetben első körben általában olyan utasokat keresnek, akik valamilyen juttatás ellenében önként lemondanak az utazásról. Ha nincs elég önkéntes, akkor a légitársaság megtagadja annyi utasnak a beszállítását, ahánynak nem jutna hely a gépen. Ebben az esetben jár a kártérítés, amelynek összege megegyezik a járatkésés és járattörlés esetében leírtakkal:

  • 250 EUR – 1500 km vagy kisebb távolság esetén
  • 400 EUR – több mint 1500 km távolság esetén az EU-n belül, és minden egyéb járat esetében, ahol a távolság 1500 és 3500 km között van
  • 600 EUR – 3500 km-nél nagyobb távolság esetén

Nem jár kártérítés azoknak az utasoknak, akik a felajánlott juttatás elfogadásával önként lemondanak az utazásról. Mind azoknak az utasoknak, akiktől megtagadták a beszállítást, mind az önként jelentkezőknek járnak viszont a korábban már említett ellátások (étel, ital, szálloda, transzfer), illetve a visszatérítési, átfoglalási választási lehetőségek.

Tippek, hasznos tanácsok:

  • Járattörlés, járatkésés, beszállás visszautasítása esetén az utasfelvételi pultnál vagy a beszálló kapunál minden érintett utasnak kapnia kell egy írásbeli tájékoztatót a kártalanításhoz és segítségnyújtáshoz kapcsolódó jogairól.
  • Abban az esetben, ha nem biztosítja a légitársaság a jogosnak tartott ellátást, és magunknak kell fizetni az étkezésért, szállodáért, taxiért, akkor tartsuk meg a számlákat, bizonylatokat, sőt még a beszállókártyákat is (ha elkérik, akkor készítsünk róla legalább egy fotót a telefonunkkal).
  • Kártérítési igényünket minél hamarabb nyújtsuk be a légitársaságnak, annak ellenére, hogy az egyes országok szabályozásától függően 2-3 évre visszamenőleg is jogosultak lehetünk a kártérítésre.
  • Az igénylési folyamatot elindíthatjuk magunk is, ehhez az adott légitársaság honlapján lehet kitölteni vagy letölteni a szükséges nyomtatványt. Érdemes tenni egy próbát. Ha nem sikerül, vagy bonyolultabb az ügyünk, vagy nincs időnk és energiánk egy akár több hónapos levelezgetéshez, akkor megbízhatunk ezzel a munkával egy erre szakosodott céget, amelynek ügyvédekből álló tapasztalt csapata kizárólag sikerdíjért cserébe végigviszi az ügyünket, azaz csak akkor kell fizetni a szolgáltatásukért, ha már elnyerték a kártérítést.

A cikk az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete, valamint az Európai Uniónak a légi utasok jogairól szóló tájékoztató oldala alapján készült.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Szállást keres? Partnerünk kínálatában világszerte több ezer szállás között lehet válogatni, és több szempont szerint lehet szűrni, így biztos, hogy végül a számunkra legjobb szállást a legjobb áron foglalhatjuk le. Próbálja ki!

Booking.com