Egy korty Porto

3384
Megosztom:
Porto

Portugália talán ma még nem olyan népszerű célpont a magyarok számára, mint például a spanyol, olasz, vagy görög tengerpart, de ha egyszer valaki rászánja magát a hosszú útra, garantáltan nem fog csalódni. Bár közvetlen fapados járat egyelőre nem áll az utazni vágyók rendelkezésére (update: 2016. szeptember 4-től már van a Wizz Airnek közvetlen járata Budapestről), egy átszállással a két legnépszerűbb portugál város, Lisszabon és Porto is könnyedén elérhető.

Az utazás előtt a fapadosok menetrendjeit böngészve rengeteg átszállási lehetőséget találtunk, de a praktikus szempontokat figyelembe véve gyorsan leszűkült a kör az easyJet járataira.

A járatválasztásnál mindenképpen szem előtt kell tartani, hogy a fapadosok nem garantálják az átszállást, ezért ha lekéssük a csatlakozó járatunkat, akkor csak úgy tudunk tovább repülni, ha egy másik járatra veszünk jegyeket. Ezt elkerülendő célszerű tehát elegendő időt hagyni az átszállásra, ami esetünkben odafele úton egy 4 órás londoni (Luton), visszafele pedig egy 3,5 órás genfi várakozást jelentett. A járatok egyébként egyik irányban sem késtek.

Portói villamos

Lisszaboni érkezés és néhány napos vidéki kirándulás után a túra végén érkeztünk Portóba egy kis városnézésre és természetesen portói borkóstolásra. Szállásunk a Boavista tér mellett helyezkedett el, ami a történelmi városnegyedtől és látnivalóktól járótávolságra fekszik, és néhány percet kell csak sétálni ahhoz a metróhoz, amely a repülőtérre is közlekedik.

A szállodából délben indulva negyedórás sétával eljutottunk a Kristály-palota kertjébe, amelyet a 19. században leégett palotájáról neveztek el. Jelenleg egy nem különösebben szép sportcsarnok körüli csendes, gondozott park, tavakkal, pávákkal, kacsákkal, éttermekkel, ahonnan rövid pihenést követően tovább is indultunk. Következő állomásunk a Papok tornya volt, amely arról nevezetes, hogy 225 lépcsőfok megmászásával juthatunk fel a tetejébe, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik az egész városra.

Papok tornya

Folytatva utunkat végül elértünk a Douro folyó partjára, amely átszeli a várost. A folyón több hídon is átkelhetünk, de a legjobb az I. Lajos hidat választani, ugyanis ennek a kétszintes, remekbeszabott építménynek a folyó felett 44 méter magasan fekvő felső szintjéről gyönyörű a kilátás, bár a tériszonnyal rendelkezők nem feltétlenül fogják élvezni a hídon való átkelést.

Átérve és visszanézve a másik partra csodálatos látványt nyújt a Ribeira negyed kopottas, színes, sikátorokkal átszőtt rendkívül bájos házsoraival. Útikönyvünk szerint még a portóiak is meglepődtek, amikor 1996-ban az UNESCO ezt az omladozó, réges-régi városközpontot a világörökség részévé nyilvánította. Azóta rengeteg épületet felújítottak, nagy lendületet adott a város fejlesztésének a 2004-es futball Európa-bajnokság is, ennek ellenére számos épületet láttunk felállványozva.

Ribeira negyed

Visszatérve városnéző túránkhoz, a hídon átérve Vila Nova de Gaia kacskaringós utcáin leereszkedtünk a folyó partjára, majd végigsétáltunk a hangulatos sétányon, ahol egymás mellett sorakoznak a portói bort előállító neves pincészetek, a folyón pedig korabeli borszállító hajók horgonyoznak. Valójában tehát Porto legismertebb jelképét, a portói bort készítő borházak nem is Porto városában, hanem itt, Vila Nova de Gaia-ban vannak. Ma körülbelül 60 borház található meg itt, melyek közül számos pincészet néhány euróért idegenvezetéssel egybekötött látogatás keretében mutatja be a portói bor történetét, a pincészet működését és természetesen csekélyke kóstolóval is megvendégelik az érdeklődő turistákat. Többek között a Taylor’s, a Ramos Pinto, a Ferreira és a Sandeman is kínál ilyen túrákat.

Porto, borházak

Mi végül a portugál tulajdonban levő Ferreira borházat választottuk, ahol 30 perces túra keretében ismerkedtünk meg a különböző típusú portói borok elkészítésének módjaival, a borház történetével és legkülönlegesebb boraival. Fantasztikus élmény volt a hatalmas pincében elhelyezkedő fahordók százai között sétálni és magunkba szívni a pince és a bor illatát. A két bor kóstolását magába foglaló látogatás 3 euróba került fejenként.

Ferreira borház

A visszafelé vezető úton az I. Lajos híd alsó szintjén keltünk át a Duoro folyón, és a már korábban említett Ribeira negyed szűk, meredek utcácskái között sétáltunk még egyet, mielőtt elindultunk a szálloda felé.

Borszállító hajó

Sajnos nekünk csak ennyi fért bele rövid portói tartózkodásunkba, de aki hosszabb időre érkezik, számos program közül választhat még. Részt vehet például egy sétahajózáson az egykori borszállító hajók másolatainak valamelyikén. Érdemes lehet elutazni a népszerű tengerparti üdülőhelyekre, Vila do Condéba vagy Póvoa de Varzimba, ahova Portóból a tengerparton haladó felszíni metró visz ki, de állítólag a Duoro-völgy teraszos szőlőültetvényei közötti vonatozás is (innen származik a portói bor) felejthetetlen élményt nyújt.

Hasznos cikkek:

Ha máskor is szeretnél az elsők között értesülni hasonló cikkeinkről, kövesd a