Főoldal Hírek, új repülőjáratok Vezető fapadosok növekvő profitja

Vezető fapadosok növekvő profitja

1133

A két legnagyobb európai fapados légitársaság a közelmúltban hozta nyilvánosságra az elmúlt időszakban elért eredményeit. A számokból kiderül, hogy mind a Ryanair, mind az easyJet töretlenül növekszik, és még a történelmi csúcsokba emelkedő olajárak sem tudják meggátolni őket abban, hogy növeljék profitjukat.

A két fapados sikeres működésének kulcsfontosságú alapelemei a mai napig megegyeznek, de az utóbbi időben egyre több különbség figyelhető meg a Ryanair és az easyJet stratégiájában. Továbbra is mindkét légitársaság arra törekszik, hogy minél jobban csökkentse költségeit. Gépeik a lehető legtöbb időt töltik a levegőben, és a gyors fordulóidőknek köszönhetően a lehető legkevesebbet a földön, a repülésen kívül pedig minden egyéb szolgáltatás igénybevételéért külön díjat számítanak fel.

Az elmúlt időszakig mindkét légitársaság kizárólag internetes oldalán keresztül értékesítette repülőjegyeit, de néhány hete az easyJet változtatott ezen a gyakorlaton. Egy együttműködési megállapodásnak köszönhetően jegyei elérhetővé váltak az utazási irodák által is használt két nagy repülőjegy foglalási rendszerben (az Amadeusban és a Galileóban), amelyek a hagyományos légitársaságok repülőjegy ajánlatait is tartalmazzák. A Ryanair a bejelentésre úgy reagált, hogy az easyJet ezzel a lépéssel csak egy újabb hagyományos légitársasággá vált a piacon. Az easyJet viszont azzal érvelt a lépés mellett, hogy így könnyebben versenybe tud szállni a hagyományos légitársaságokkal, és könnyebben elérhetik az üzleti utasokat is, akik még mindig többnyire utazási ügynökeiken keresztül vásárolják repülőjegyeiket.

easyJet

Egy másik jelentős különbség ugyanis az, hogy a Ryanairrel szemben az easyJet inkább az üzletemberek által jobban kedvelt, városokhoz közeli, könnyebb, gyorsabb megközelítési lehetőséggel rendelkező, nagyobb repülőtereket használja. Az easyJet nem véletlenül célozta meg az üzleti utasokat, ugyanis az üzletemberek az átlagnál többet utaznak, és általában csak az utazás előtt nem sokkal foglalják le jegyeiket, így többet költenek arra, mintha hónapokkal korábban foglaltak volna, azaz nagyobb bevételt jelentenek a légitársaság számára. Jelenleg 20 százalék az üzleti utasok aránya az easyJetnél, de a cél a 25 százalék elérése.

Szintén eltér a két fapados által használt repülőgépek nagysága. A Ryanair nagyobb, 189 fő befogadására képes Boeing 737-800-as típusú gépeket használ, az easyJet viszont kisebb, 156 férőhelyes Airbus A319-esekkel, illetve 149 férőhelyes Boeing 737-700-asokkal repül, de az utóbbi típus a következő öt évben fokozatosan kikerül a flottából.

Az elmúlt évben tovább nőtt a Ryanair előnye az elszállított utasok számát tekintve. 46,9 millió utas repült velük, ami 20 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Az easyJet 13 százalékkal, 37,2 millióra tudta növelni utasai számát. A járatok telítettségét tekintve az easyJet teljesített jobban, járatait 83,7 százalékban tudta megtölteni, a Ryanair viszont „csak” 82 százalékban.

Ryanair

Ami a nyereséget illeti, az easyJet az elmúlt üzleti évben 48 százalékkal, 191,3 millió fontra (68 milliárd forintra) növelte adózás előtti profitját, a Ryanair pedig folytatva korábbi egyenletesen jó teljesítményét 459,6 millió eurós (116 milliárd forintos) adózás előtti profitot ért el az elmúlt fél évben, ami 23 százalékos növekedésnek felel meg. Az átlagos jegyár mindkét fapadosnál csökkent az elmúlt időszakban néhány százalékkal, a Ryanairnél átlagosan 12,388 forintba, az easyJetnél 15,546 forintba került egy repülőjegy. A csökkenő repülőjegy árakat ellensúlyozta az egyéb szolgáltatások értékesítéséből (csomagdíj, szállás- és autófoglalás, étel-ital stb.) befolyó bevételek dinamikus növekedése.

A Ryanair 50 százalékkal, az easyJet 30 százalékkal tudta növelni az ilyen jellegű bevételeit, ezzel az eredménnyel a Ryanairnél már a bevételek 16 százaléka származik a kiegészítő szolgáltatásokból, az easyJetnél ez az arány 10 százalék. Az egy utasra vetített költségek tekintetében szintén az ír fapados áll jobban. Annak ellenére, hogy 4,3 százalékkal, 10,399 forintra nőtt a költsége utasonként, még mindig sokkal jobban áll riválisánál, amely ugyan közel 1 százalékkal tudta csökkenteni költségeit, de még így is 14,340 forintba kerül számára minden egyes utas.

(A cikkben szereplő összegek az MNB 2007.12.04-i hivatalos árfolyamain kerültek átszámításra.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Szállást keres? Partnerünk kínálatában világszerte több ezer szállás között lehet válogatni, és több szempont szerint lehet szűrni, így biztos, hogy végül a számunkra legjobb szállást a legjobb áron foglalhatjuk le. Próbálja ki!

Booking.com