Főoldal Hírek, új repülőjáratok A magyarországi fapados történelem – az elmúlt egy év

A magyarországi fapados történelem – az elmúlt egy év

992

Közel egy éve írtunk egy átfogó cikket a fapados légitársaságok magyarországi megjelenéséről, addigi tevékenységükről. Az azóta eltelt időszak sem múlt el azonban eseménytelenül, ezért úgy gondoltuk itt az ideje, hogy áttekintsük az elmúlt egy év történéseit, illetve megnéztük, milyen új járatokra számíthatunk a közeljövőben.

2005. szeptember elején megnyílt a fapados légitársaságoknak otthont adó, felújított Ferihegy 1-es terminál. A szépen rendbe hozott épület megnyitását leginkább azok értékelhették, akik a felújítás ideje alatt is – amikor a fapadosok átmenetileg a Ferihegy 2B terminálról indultak – repültek diszkont légitársasággal, és nem egyszer találkozhattak túlzsúfolt, meleg várótermekkel, főként a nyári hónapokban. A fapados légitársaságok szinte mindegyike átköltözött az 1-es terminálra, és vezetőik egyből ki is fejezték abbéli aggodalmukat, hogy az évi 2,5 millió utas fogadására alkalmas épület nem sokáig lesz képes kiszolgálni a fapadosok rohamosan növekvő táborát.

Szintén szeptemberben történt a SkyEurope részvényeinek bevezetése a bécsi, illetve a varsói tőzsdére, amellyel a légitársaság friss tőkéhez jutott tervezett fejlesztései megvalósításához. Többek között rendeltek 32 új Boeing 737-700-as repülőgépet (16 fix és 16 opció), és 2006 áprilisában megnyitották prágai bázisukat. A megrendelt repülőgépekből már tavasszal megérkezett az első példány, amelyet azóta több is követett. Sajnos azonban nem a budapesti bázison használják az új gépeket, ezért a Magyarországról utazók egyelőre csak ritkán találkozhatnak velük.

Új repülőgépek rendelésében a Wizz Air sem maradt el riválisától, előbb 24 új Airbus A320-as gépre adtak le megrendelést (12 fix és 12 opció), majd ez év júliusában további 20 „madarat” rendeltek az európai gyártól a farnboroughi kiállításon 2009 és 2011 közötti szállításra. A tervek szerint a Wizz Air 2012-re 53 repülőgépes flottájával a régió legnagyobb légitársaságává szeretne válni.

Mindkét fentebb említett légitársaság megpróbál előremenekülni, és minél hamarabb elérni az utasok számának azt a kritikus tömegét, amely mellett már nyereséget is képes termelni. Ehhez a meglévő piacok fejlesztése mellett új piacok meghódítására is szükség van természetesen. Ennek jegyében a Wizz Air és a SkyEurope is megpróbált betörni – és ezzel lépéselőnybe kerülni a többi európai fapadossal szemben – Románia és Bulgária piacára még az uniós csatlakozásuk előtt, mivel azt követően már jóval könnyebb lesz új járatok indítása az Európai Unión belül (lásd korábbi cikkünk). A Wizz Air Bulgáriában Szófiát és Burgaszt vette fel menetrendjébe az elmúlt időszakban, a SkyEurope pedig Burgasz mellett Várnába kezdett el repülni az utóbbi hónapokban Budapestről. Romániában a Wizz Air már július 14-én beindította Budapest-Marosvásárhely járatát és 2007. január 15-től indul a Budapest-Bukarest járat is, a SkyEurope pedig 2007. február 1-től repül majd napi rendszerességgel a román fővárosba.

A SkyEurope áprilistól kezdett el újdonságként Bolognába és Nápolyba repülni, míg a Wizz Air a nyári szezonra Rodoszt, Korfut és Krétát tette elérhetővé az utasok számára. Az őszi szezonra is tartogat új járatot a Wizz Air, hiszen szeptember 19-től indul a Budapest-Göteborg és a Budapest-Eindhoven járat, igaz ez utóbbi következtében megszűnik az amszterdami desztináció.

Az ősz folyamán új fapados légitársaság érkezik a magyar piacra a Smartwings „személyében”. A diszkont társaság tulajdonosa a Magyarországon leginkább charter járatairól ismert Travel Service. A cseh légitársaságnak Prága után Budapest lesz a második bázisa. A tervek szerint október végétől Párizsba, Barcelonába, Madridba, Milánóba, Rómába és Prágába fognak repülni Budapestről, bár egyelőre csak az első három városba lehet jegyet foglalni a társaság honlapján.

Idén áttörés következett be a magyarországi fapados repülésben azzal, hogy az eddig Budapestre koncentrálódó fapados lehetőségek mellett megjelent az első igazi vidéki alternatíva is az ír Ryanair Balatonra érkezésével. Az utasszámot tekintve legnagyobb európai diszkont légitársaság május elején indította járatait a sármelléki repülőtér és London-Stansted között, majd júliusban bejelentették, hogy október végétől már Frankfurt-Hahn is elérhető lesz a Balaton mellől heti három alkalommal.

A többi, már jelenlévő fapados légitársaság az elmúlt egy évben nem bővítette a Magyarországról elérhető városok körét, egyetlen kivétel a Sterling, amely megpróbálkozott Helsinkibe és Stockholmba is járatot indítani a már meglévő koppenhágai mellett, de sajnos ezek közül a Helsinki-Budapest járatot kénytelen volt feladni augusztus közepétől.

Tavalyi cikkünk itt olvasható: A magyarországi fapados történelem

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Szállást keres? Partnerünk kínálatában világszerte több ezer szállás között lehet válogatni, és több szempont szerint lehet szűrni, így biztos, hogy végül a számunkra legjobb szállást a legjobb áron foglalhatjuk le. Próbálja ki!

Booking.com